Ik leef nog!

18 februari 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Lieve mensen, Ja, daar ben ik dan eindelijk met mijn eerste reisverslag :)  Twee weken geleden ben ik na een vlucht van 14 uur aangekomen in Johannesburg. De reis begon wat stroef, aangezien we vertraging hadden waardoor wij onze volgende lucht hebben moeten missen. Maar zo aardig als British Airways was, werd onze vlucht direct overgeboekt naar een volgende vlucht. We zouden daardoor 2,5 uur de tijd hebben om rustig de overstap te doen. Nou mooi niet dus! In Afrika duurt het allemaal net een tikkeltje langer. We hebben 1,5 uur in de rij gewacht (een rij van 10 man) om onze koffer in te kunnen checken. Toen we uiteindelijk aan de beurt waren, werd de mevrouw achter de balie ineens gestrest, we hadden namelijk nog 10 minuten om onze koffer in te checken, door de douane te gaan, en te boarden. De mevrouw begon te bellen en te schreeuwen door de telefoon dat ze de gate open moesten houden, waarna wij zijn gaan rennen. Eenmaal aangekomen bij de douane zagen wij een rij staan van 100 man. Een donkere kleine lieve man, die mee was gerend om de tassen van een ander ouder stel te tillen, vertelde ons vriendelijk dat we voor mochten kruipen. Ik verzamelde alle moed bij elkaar en begon met een verhit hoofd te roepen: Sorry excuse me, i need to catch my flight!. Dit ging best soepel. Na nog een stukje rennen hebben we dan ook onze vlucht gehaald waarbij we allemaal als een blok in slaap zijn gevallen. Toen ik het vliegtuig uit mocht stappen, voelde ik de warme lucht al over mijn voeten stromen waarbij ik een prachtige mooie blauwe lucht kon zien vanuit de ramen. We waren in Cape Town! Helaas kwam het geluk ons niet tegemoet want er was 1 koffer niet aangekomen. Na 2 uur wachten op de volgende vlucht, mochten we de koffer dan eindelijk ophalen. Daar lag hij dan, al 2 uur te wachten op een lege band... Domme wij, hij was er al die tijd al gewoon geweest. Naja een mooie voorbereiding op het relaxte leven van Zuid Afrika :) Het eerste weekend hier begon direct knallend. We zijn naar Shimmy Beach gegaan. Er werd tot onze grote schrik in de taxi verteld dat dit de duurste club in de omgeving is, maar goed we waren al opgedoft en onderweg. We werden vanaf de taxi met een pendelbusje gebracht naar locatie. Al snel kwamen we er achter dat een biertje hier maar 30 Rand kost (1,50 euro), voor ons dus niet zo luxe maar wel erg leuk! Ik heb genoten van het mooie Afrikaanse accent, wat erg op Australisch lijkt en Nicky Romero sloot de avond heerlijk af. De week erna zijn we voor het eerst naar de instelling geweest waar wij onderzoek gaan doen. Super lieve mensen die veel interesse tonen in ons als mens. Het tempo ligt hier laag, waardoor ons onderzoek wat langzaam is gestart. Wat gelukkig nu wel duidelijk is, is wat wij gaan onderzoeken. In het kort: Wij gaan onderzoeken welke hulp zwangere tienermeisjes krijgen binnen verschillende gemeenschappen in Cape Town en waar zij terecht kunnen wanneer zij hulp nodig hebben. Op deze manier willen wij gegevens verzamelen voor de instelling waar wij mee werken zodat zij beter in kunnen gaan spelen op de hulpvraag van deze meisjes. Vandaag hebben we ons voor mogen stellen bij een kliniek. Er is daar elke donderdag een dag voor zwangere meiden/vrouwen. Het was bijzonder om te zien dat deze meisjes nieuwsgierig waren. Oprechte interesse is hier een mooi gegeven. Morgen gaan we een community bezoeken waarbij we kennis gaan maken met de bewoners in een community. Ik hoop hier wat foto's te kunnen maken zodat ik deze met jullie kan delen. Naast het serieuze werk heb ik al veel mooie plekken bezocht. Zo heb ik gezwommen met wilde zeehonden in de zee en kwamen we een klein rustig strandje tegen met wilde pinguïns. Het leuke was dat deze pinguïns het niet erg vonden om een selfie te maken met ons en gewoon heerlijk bleven chillen op de rots in de zon <3 Zondag zijn we naar Kaap de Goede Hoop geweest, het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika. Er werd hier aangegeven dat we op moesten passen voor de Baboons (bavianen). Omdat ik graag zo'n wilde Baboon wilde ontmoeten, zag ik de struiken aan voor apen, helaas heb ik geen echte Baboon gezien. Dit weekend willen we een safaripark gaan bezoeken, maar daar zal ik in mijn volgende blog een stukkie over schrijven. Ik ga hierbij afsluiten en nog even aan het zwembad liggen :) Je kunt in mijn foto map (week 1 & 2) de visuele aspecten van mijn verhaal nog bekijken! Baie liewe groetjes en soen

1. Jaap:
    18 februari 2016
    Baie pret om iets van jou te hoor, Sascha . Ek hoop dat jy daar nog 'n mooi tyd het saam met die meisies, die robbe en die pikkewyne.

Groete van Jaap
  2. Sjoerd wijma:
    Dag Sascha,
    Prachtig te lezen van jouw ervaringen op reis naar en in Zuid-Afrika. Veel plezier en voorspoedig onderzoek.
    Hartelijke groet ook aan de anderen , Sjoerd
  3. Mara:
    18 februari 2016
    Wat schrijf jij leuk sas Geniet ervan! Stiekem ben ik nog steeds jaloers
  4. Henske:
    Lieve Sas.
    Mooi verhaal. Succes met je onderzoek. En lekker genieten!
    Liefs Henske
  5. Hannelore:
    Lekker bezig Sas, tof dat onderzoek, enjoy babes en Sawubona:-)!! Xxx
  6. Ike roelofs:
    19 februari 2016
    Hoi meisje. Wat n leuke foto's! t Lijkt wel een luxe vakantie al weet ik dat jullie ook hard moeten werken aan het onderzoek. Uit je verhaal maak ik nu al op dat de mensen je daar een warm gevoel geven. Mooi!!! Doordat je zoveel deelt, voel je niet ver weg. Liefs en tot skypes. mama